Jag & Min Diagnos (Allmänhetens Uppfattning)

Ja, gode gud vilka fördomar det finns. Vissa av dessa fick mig bara att sucka och tappa tron på mänskligheten. Jag ska räkna upp tio stycken fördomar och svara/ ge min reaktion på dem utifrån hur min diagnos fungerar. För den som inte är insatt - Asperger fungerar väldigt olika från person till person, det är lika individuellt som en personlighet. Så med andra ord mina svar/reaktioner kommer garanterat inte överenstämma med alla aspergare.
 
Kategori 1: De 5 vanligaste fördomarna
 
1. Människor med Aspergers saknar empati.
Svar: De flesta med asperger har svårt att Visa empati, det gör inte att man saknar empati. Empati är dessutom något man lär sig oavsett diagnos eller ingen diagnos. 
 
2. Alla med Aspergers är ett geni.
Svar: Jag ligger i genomsnittet och de gör de flesta andra med A.S. Jag skulle tro att det däremot är fler genier med asperger än vad det finns aspergare som är genier.
 
3. Någon med Aspergers kan inte ha en romantisk relation.
Svar: På grund av sin asperger så har man kanske svårt att inleda en relation. (De sociala samspelet kan vara väldigt krångligt) Men vi är inte okapabla att älska någon, visst det kan bli en del missuppfattningar men så länge man har en partner som förstår och är medveten om vilka problemområden man har så kan man ha en relation som vilken annan som helst. Jag och min fästman har varit tillsammans i 7 år.
 
4. Om man inte har specialintressen, kan man inte ha Aspergers syndrom. 
Svar: Vissa har specialintressen och andra inte. Jag antar att denna fördomen grundar sig på kriteriet "begränsade intressen och beteenden". De som inte har specialintressen uppfyller detta kriteriet på andra sätt.
 
5. Aspergers är en sjukdom. 
Fakta - Asperger Syndrom är en neuropsykisk funktionsnedsättning - Här läs på...
 
Kategori 2: De 5 mest idiotiska/ korkade fördomarna
 
1. Aspergers syndrom är bara en modern modediagnos som man inte bör ställa på någon. Man bör kunna acceptera människors olikheter utan att sätta diagnoser på dem. 
Svar: Det hade varit underbart om det var sant men icke sa Nicke. Det kan vara svårt för "normala" människor att acceptera att någon till synes normal och med genomsnittligt eller högt IQ, ibland behöver färdtjänst. sjukersättning eller i mitt fall boendestöd. Men så länge dessa hjälpinsattser behövs så kommer diagnosen behövas för vet ni vad diagnosen behövs för att få stöd enligt LSS. Att få LSS-stöd är en förutsättning för många av oss för att uppnå en fungerande vardag.
 
2. Aspergers syndrom kan botas genom en ändrad kost.
Svar: Här har vi ett WTF-moment. Så vitt jag vet så finns det ingen fakta som stödjer detta. Att påstå att ändrad kost skulle ta bort min medfödda funktionsnedsättning skulle vara lika absurt som att påstå att någon utan diagnos skulle genom en ändrad kost kunna lära sig att tala flera språk flytande och grammatiskt helt korrekt.
 
3. Om en vuxen person får en Asperger-diagnos, finns risken att han/hon blir beroende av stödinsatser och slutar kämpa. Därför bör man vara försiktig med att diagnostisera vuxna. 
Svar: Detta är som att säga till en gammal människa ”Om vi beviljar dig hemtjänst, finns risken att du blir beroende av hemtjänstpersonalen och slutar kämpa”. Gode gud, åter igen W.T.F
 
4. Alla med Aspergers är nördar, eller alla nördar har Aspergers. 
Svar: Jag antar att detta grundar sig i fördomen om specialintressen - se svar ovan, kategori 1 fördom nr 4.
 
5. Personer med Aspergers är mentalt handikappade. 
Svar: Asperger är en högfungerande diagnos. Det innebär att man har genomsnittlig intelligens eller över. - Se kategori 1 fördom nr 2.
 

 
Åh det finns så många fler idiot-fördomar men var tvungen att begränsa det, hoppas ni har haft en rolig läsning. Jag funderar på att bli föreläsare och utbilda folk. Visste ni att de finns människor som tror att alla med asperger är psykopater/mördare eller att de kommer bli de. Allså hahaha jag orkar inte.....
 
PS. Ber om ursäkt om jag bitvis var otrevlig men kom igen människor, det är 2015. För guds skull utbilda er lite. Och ber om ursäkt för språket.
 

 
Tidigare inlägg om min diagnos:
 
Bloggtorka? Vill du få idéer? - Klicka Här
 
Kram Anima♥

Kommentarer:

1 Greta Jansson:

åhh, vilket bra inlägg

Svar: Tack så mycket, vad roligt att du tycker det :)
Anima

2 Nadja:

Riktigt bra inlägg :)

Svar: Tack så jätte mycket, vad glad jag blir av att du tycker det :)
Anima

Kommentera här: