Jag & Min Diagnos (Hjälpmedel och Stöd)

Idag tänkte jag nämna olika stöd och hjälpmedel som jag har eller har haft. Jag kommer även sätta in länkar till olika sidor om någon vill läsa mer om de olika hjälpmedlen eller stöden. Bild på olika hjälpmedlen är länkade i ordet. Ex. Timstock

Timstock - Detta hjälpmedlet hade jag under mellanstadiet och högstadiet. Det var för att underlätta förståelsen av tid och hur lång tid vissa uppgifter tar att utföra osv. Vilket kan vara ett problem då detta är ganska abstrakt. (Aspergers och abstrakta saker går oftast inte ihop)
 
Handi Dator - Detta hjälpmedlet hade jag för att komma ihåg sysslor, uppgifter och scheman. Jag hade denna under högstadiet till början av gymnasiet. Jag gillade den inte, högljudda löjliga larm, stor och otymplig och väckte bara uppmärksamhet. Jag brukade oftast stänga av ljudet och gömma den så gott jag kunde. (Jag var tonåring, det finns inget viktigare i den åldern än att vara som alla andra och Handin skrek ut handikappad iallafall i mina tonårsögon.) Nu för tiden kan man ladda ner appar i telefoner men det finns även snyggare och bättre versioner av handin idag än den jag hade. Den jag hade är den som visas i bilden.
 
Colornote App - Colornote är en app som jag använder idag. Jag har bland annat en lista för sysslor och en för de olika etapperna i städningen. ex. torka fönster i vardagsrummet, damma tv-bänken m.m. Detta är för att jag ska kunna hålla reda på vad som är gjort och vad som ska göras. Den funkar perfekt till att göra handlingslistor också. Om jag inte skulle ha till exempel städlistan så skulle jag få ha allt i huvudet och då skulle jag bli överväldigad. När jag blir överväldigad så är min reaktion att avstå från att göra det för det känns för stort helt enkelt.
(En bra sida ifall man vill ha en hjälpande app är hjälpmedelsinstitutet. Länk kommer i slutet av inlägget. Jag hittade min app för att jag ville göra en lista med mina böcker så jag lättare kunde hålla reda på vad jag har och vill ha när jag köper fler.)
 
Stödfamilj/ Kontaktfamilj - Jag hade stödfamilj från det att jag var ca 5 år till 18 år. Vid 18 års ålder tog den insatsen bort men jag saknar att vara där. Min stödfamilj har hästar och bor ute i skogen med andra ord paradiset på jorden. Fast under mina första år så hade min egna familj hästar så då var det inte lika spännande och uppskattat. På sommaren åkte vi och campade, åkte häst o vagn och grillade m.m. En stödfamilj finns till för att avlasta för andra familjer med barn som oftast har någon form av psykisk funktionsnedsättning.
 
Kontaktperson - En kontaktperson är en person som tar med en ut på aktiviteter oftast en gång i veckan (men kan förekomma oftare beroende på brukarens behov) och finns som stöd Jag har haft tre olika kontaktpersoner, jag gillade alla men man har ju alltid sin favorit. Min första kontaktperson fick jag när jag var 13 - 14 år, hon var i 20 års åldern. Jag trivdes med henne men åldersskillnaden gjorde att vi inte hade mycket att prata om. Min andra fick jag när jag var ca 16 eller 17 år, hon var två år äldre än mig och den bästa jag haft hittills både för att vi var nära varandra i ålder och att vår personkemi stämde överens. Den tredje fick jag när jag var runt 20 år och hon var betydligt äldre än mig och hade man och barn. Vi hade för olika liv för att det skulle funka. Så nu är jag utan kontaktperson och är nöjd med det för tillfället.
 
Boendestöd - I dagsläget har jag boendestöd, jag har två kontaktpersoner som kommer en gång i veckan för att kolla så allt är som det ska och att det rullar på. Boendestöd finns till för att hjälpa en med bland annat hushållssysslor, handling, kontakt med myndigheter m.m

 
Länkar: Om man vill ta reda på mer.
 

 
PS. vill bara avsluta med att säga dela gärna detta inlägget och mina andra inlägg om min diagnos. Det finns fler än jag som har Aspergers och det är alltid skönt att veta att man inte är ensam. Även om just detta inlägget inte handlar om min diagnos specifikt så är det bra om allmänheten får veta så mycket som möjligt om hur det är att ha en diagnos. Kom ihåg att Aspergers är en väldigt individuell diagnos det kan skilja sig mycket från person till person.
 
Tidigare inlägg om min diagnos:
 
Kram Anima♥

Kommentera här: