Jag & Min Diagnos (Kriterier)

Idag ska jag ta upp lite ytligt vilka kriterier Aspergers syndrom har och gå in mer på hur jag passar in på dem så gott jag kan. Längst ner i inlägget kommer jag lägga in länkar till sidan som jag har som stöd för att få med alla kriterier ifall man vill läsa mer. Jag lägger även in en länk till ett test som jag tyckte var lite roligt, kom ihåg för att till hundra procent veta om du har Aspergers så kontakta läkare, psykolog eller annan expert som kan ställa diagnosen.
 
Citat från "Infoteket om funktionshinder" som jag har som stöd till detta inlägget:
Vid diagnostisering av Aspergers syndrom finns fyra olika uppsättningar av diagnoskriterier att välja på. Skillnaderna mellan kriterierna är små. Två har utvecklats av organisationer och två av forskare som även arbetar kliniskt. I Sverige är det vanligast att man använder de kriterier som finns i fjärde upplagan av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV, APA 1994) och International Classification of Diseases (ICD-10, WHO 1993). 
 
 
A. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion, vilket visar sig på följande sätt hos mig:
 
1. Påtagligt bristande förmåga att använda varierade ickeverbala beteenden. Som till ex ögonkontakt, det är något som jag har fått öva upp, i och med det så kan jag ibland ta för mycket ögonkontakt. Däremot kan jag använda gester ganska mycket när jag pratar.
2. Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra. Ex. Jag har väldigt svårt att engagera mig för andras intressen om jag själv inte är intresserad av det, oftast får jag påminna mig själv om att lyssna och lägga på minnet och komma med passande kommentarer. 
3. Brist på social eller emotionell ömsesidighet, Detta hade jag större problem med när jag var mindre men nu har jag i och med mitt intresse för psykologi en större förståelse för hur andra funkar och kan lättare sätta mig in i deras situationer.
 
B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig i följande uttryck:
1. Omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering. Definitivt... För att nämna några, Natural Horsemanship, Psykologi, Böcker och Filmer
2. Stereotypa och upprepade motoriska manér t.ex. vifta eller vrida händerna eller fingrarna
3. Oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer - Jag skulle väl inte kalla det oflexibel men vissa saker vill jag helt enkelt ha på ett vist sätt.. hmm ok lite oflexibel är jag kanske.
 
C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.
Ja, Bland annat den begränsade energin jag har gör att en hundra procent arbetstid inte funkar för då orkar jag inte med resten av vardagen. 
 
D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen.
Check, ironiskt nog kommer jag inte på mer att säga här.
 
E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.
När jag var mindre så var min nyfikenhet för omgivningen snarast obefintlig. (Börjar bli för mycket vuxen språk)
 
Länkar:
 
 

Det var allt för idag, Jag har mest bara tagit allt ytligt då vissa av de här sakerna är lite svåra för mig att sätta fingret på.
 
Tidigare inlägg om min diagnos:
 
Kram Anima♥

Kommentarer:

1 SaraNavjord.se:

jätte bra inlägg! du tar upp väldigt mycket viktiga saker som många människor borde läsa och förstå hur vi med asperger kan ha det!

Svar: Ja det är inte exakt alla bara de som jag i min diagnos uppfyller, för vi med Asperger är ju i diagnosen lika individuella som vi alla är i våra personligheter :-)
Anima

Kommentera här: