Jag & Min Diagnos (Dålig Dag)

Dagens inlägg om min diagnos kommer handla om hur asperger symtomen påverkas när jag har en dålig dag. I slutet av inlägget kommer jag länka till mina tidigare inlägg om min diagnos :)
 
Först och främst så påverkar det min sociala förmåga, istället för att anpassa mig och aktivt försöka vara med i konversationer så har jag helt enkelt inte energi till att göra det. Jag drar mig undan och bryr mig inte ens om hur omgivningen uppfattar mig för energin finns helt enkelt inte. Och att prata med mer än en människa i taget går inte, fullständigt omöjligt om jag ska vara ärlig. En dålig dag så tar det sociala extra mycket energi för jag måste dubbla min fokus på personen jag pratar med för att kunna ta in vad den säger och avläsa de ikke verbala signalerna. Om det är två personer så måste jag fokusera på en i taget vilket den andra kan uppfatta som oartigt och en sådan dag har jag inte heller ork eller tanke på att förklara varför jag fokuserar på en i taget. Min trötta hjärna registrerar inte ens hur det kan uppfattas av omgivningen.
(En del av detta har jag nämnt i ett tidigare inlägg som heter "Jag & Min Diagnos (Att vara Social)" Länk dyker upp längst ner.)
 
För det andra min ljud och ljus känslighet blir väldigt påtaglig. Ljud och ljus upplevs starkare än vad det egentligen är och det är väldigt obehagligt. En av anledningarna till att det krävs extra koncentration för att hänga med i samtal, eftersom jag blir lätt distraherad av ljud. Att försöka somnar när min ljud och ljus känslighet är som värst är nästan omöjligt men har laddat ner en app med bakgrundsljud av regn, det blir ett "white noise" som hjälper hjärnan att slappna av. (Länk) Jag får också väldigt lätt huvudvärk, men det är i mina ögon väldigt förståeligt. 
 
En annan sak som påverkas är min förmåga att ta tag i sysslor, jag kommer inte ur start gropen och även den enklaste syssla blir övermäktig ex. vardagliga hushållssysslor. Eftersom en syssla känns övermäktig så blir den helt enkelt inte gjord, vilket jag hatar, för oreda och oordning gör mig ännu tröttare och ökar svårigheten att ta tag i det ännu mer. Dessutom hjälper det inte att ha en sambo som inte har lika hög standard i ordning. Missförstå mig inte, han har normal standard medans jag vill ha det perfekt och kliniskt. Det skulle inte vara lätt för någon människa att hålla samma höga standard som jag för i mina ögon så gör inte ens jag ett tillräckligt bra jobb. (Snacka om onda cirklar och så är det utmattande)
 
Det är allt jag kan komma på just nu. Inlägg om min diagnos i framtiden kommer bland annat handla om ordning och reda, specialintressen och hur jag uppfattar att allmänheten uppfattar min diagnos.
 
Tidigare inlägg om min diagnos:
Att vara social
Hjälpmedel och stöd
Kriterier för Asperger´s
 
Kram Anima♥

Kommentera här: