Recension - Stalker av Lars Kepler

(Spoiler-alert)
Jag har ganska nyligen läst ut boken Stalker som är skriven av Lars Kepler. Den gavs ut 2014 och är den femte Joona Linna romanen. Stalker är en kriminal roman, och utspelar sig i nutid, händelserna håller sig till största delen i stockholm men även andra delar av sverige.

Joona Linna är en av de mest framträdande huvudpersonerna och han är med i alla böckerna. Det mest utmärkande med Joona är hans grå ögon och längd men det nämns även mycket att han har finsk brytning. Han är utbildad polis, har kunskaper om närstrid och är väldigt intelligent och snabbtänkt.
Stalker handlar om (vad titlen antyder) en stalker som filmar sina offer och sen laddar upp filmen på youtube och skickar den till polisen. Morden som följer är våldsamma och bestialiska, få spår lämnas och polisen står handfallen. Boken är lätt att följa och skriven i lagom långa kapitel. kapitlerna växlar mellan att vara två sidor långa till 10 sidor långa. Språket är lättförståligt och det är få ord som är svårbegripliga.

Citat från bokens första rader:
"Det var inte förrän första kroppen hittades som man tog filmen på allvar. En länk till ett videoklipp på Youtube hade skickats till Rikskriminalpolisens allmänna e-postadress. Brevet saknade text och avsändaren var omöjlig att spåra."

Jag tycker själv att boken är fantastiskt bra, den var väldigt svår att släppa. Den blev färdigläst efter tre dygn och jag hoppas att det kommer en till. Boken växlade från spänning till "tråkigt" på ett väldigt bra sätt och de tråkiga delarna var väldigt lätta att ta sig igenom. När jag väl började läsa var jag fast, man vill hela tiden veta vad som händer sen. Kan varmt rekommendera att läsa den här kriminalserien det är den bästa jag läst på länge.

Lars Kepler är en pseudonym för Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril.

Av Lars Kepler har tidigare utgivits:
  • Hypnotisören 2009