Ett språk som jag vill kunna tala flytande

För att vara helt ärlig så vill jag säga engelska. Missförstå mig inte, jag kan läsa och förstå engelska mer eller mindre perfekt. Men mitt uttal är uruselt så jag använder inte så mycket engelska i mitt tal.
 
Innan jag fortsätter så vill jag bara nämna att jag kollar på mycket serier och filmer på engelska och eftersom min sambo har datorn i samma rum så kan det ibland bli högljuddt från hans sida (han är en gamer) så har jag också alltid text som också alltid är på engelska. Så jag omger mig med mycket engelska och jag vet inte om det har hänt er men ibland kan jag glömma vad något heter på svenska men vet exakt vad det heter på engelska och eftersom jag skäms för mitt uttal så vill jag inte säga det heller så jag får använda andra ord för att komma så nära som möjligt tills den jag samtalar med kommer på vad det heter. Detta har många gånger lät till många roliga samtal. :P
 
Men ja om jag hade kunnat tala engelska flytande så hade det inte varit några problem att jag ibland glömmer bort vad saker heter på mitt modersmål. Det är något jag har svårt att greppa om att jag faktiskt totalt glömmer bort vad det heter som till exempel ordet "agg" - att man hyser agg mot någon, på engelska är det "grudge". Detta exemplet är nog det bästa för när jag skulle skriva det så fick jag köra översättning på google för att få veta att det är agg, men ordet grudge och dess innebörd är solklar för mig men att komma på vad det heter på avenska, inte lika solklart.
 
Tänk er själva frustrationen att kunna engelska på en hög nivå, när du tänker orden. menningarna så är de korrekta på alla sätt och vis men ditt uttal är så dåligt att du inte kan göra dig försådd så istället för att prata engelska som en kunnig och vettig person så låter du som en j***a turist. Fy vad jag avskyr att höra mig själv prata turist-engelska. Men jag får skylla mig själv, jag satt med tuggumi på engelska lektionerna (Ja, det fördärvar uttalet så lyssna på läraren och spotta ut de) och jag har inte underhållit engelskan heller.
 
Så ja jag skulle vilja kunna tala engelska flytande, någon som har samma problem som jag, eller är jag den enda?

 
Har du bloggtorka? Vill du få lite inspiration? --> Klicka Här
 
Kram Anima♥

Kommentarer:

1 Johanna:

Fina djur.

Svar: Tack men tror du råkade kommentera på fel inlägg men sånt händer ;)
Anima

Kommentera här: