10 serier som du måste se!

Har du tråkigt och vill ha något att titta på? Här är en lista över mina 10 favorit serier hittills. För enkelhetens skull så är lisan i bokstavsordning, hoppas jag kan bidra med något som passar. Enjoy

 
1.
Bones (2005 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Comedy, Crime, Drama
Skådespelare: Emily DeschanelDavid Boreanaz (Hela listan)
Sammanfattning: En rättsmedicinsk antropolog, Dr. Temperence Brennan och en kaxig, FBI-agenten Seeley Booth utgör en del av ett team som undersöker dödsorsaker och utreder brottsfall. Och ganska ofta, finns det inte mer att undersöka än bara ben.
 
 
 
2.
Castle (2009 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Comedy, Crime, Drama
Skådespelare: Nathan FillionStana KaticMolly C. QuinnSusan Sullivan (Hela listan)
Sammanfattning: Efter att en seriemördare imiterar mord ur hans romaner, erhåller den framgångsrike mysterium/romanförfattaren Richard "Rick" Castle om tillstånd från borgmästaren i New York City för att få följa med ett NYPD mordutredningslag för att få forskningsmaterial till sin nästa roman. Han hjälper dem även att lösa brottsfallen med sina galna författarteorier.
 
 
 
3.
Forever (2014 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Drama, Science fiction
Skådespelare: Ioan GruffuddAlana De La GarzaJudd HirschJoel David Moore (Hela listan)
Sammanfattning: Henry Morgan är en man som har varit vid liv i 200 år, och han vet inte varför och har tillbringat de senaste 200 åren med att försöka ta reda på det. För närvarande arbetar han som en obducent i New York. Detective Jo Martinez jobbar med honom och är fascinerad av honom på grund av hans häpnadsväckande iakttagelseförmåga. Abe är den enda i Henrys omgivning som vet hans hemlighet.
 
 
 
4.
Grimm (2011 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Drama, Fantasy, Horror
Skådespelare: David GiuntoliRussell HornsbyBitsie TullochSilas Weir Mitchell (Hela listan)
Sammanfattning: Portland detektiv, Nick Burkhardt, har sett några ohyggliga brottsplatser i sitt liv, men ingenting förbereder honom för de konstiga syner han börjar se: synes vanliga människor tillfälligt omvandlade till ohyggliga monster. Ett besök från hans enda levande släkting avslöjar sanningen. Nick har ärvt förmågan att se övernaturliga varelser, och som en "Grimm", har han till uppgift att hålla balansen mellan människor och det mytologiska. En reformerad "Big Bad Wolf" blir hans största allierad och förtrogne. Det dröjer inte länge förrän hans arbete som polis leder Nick till brottslingarna som han en gång trodde bara fanns i sagor.
 
 
 
5.
Lie To Me (2009 - 2011)
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Crime, Drama, Mystery
Skådespelare: Tim RothHayley McFarlandKelli WilliamsBrendan HinesMonica Raymund (Hela listan)
Sammanfattning: Dr Cal Lightman visar en stor kunskap i kroppsspråk och manipulation och gör en förmögenhet i att utnyttja sig av den. Han är anställd av olika myndigheter i olika utredningar för att ta reda på vem som ljuger och vem som talar sanning och gör mer när polisen m.m misslyckas att gå den extra milen. Han har ett eget team som liksom kunder och andra måste stå ut med hans alla mind-games och trix. 
Canceled: Lie To Me blev canceled efter bara tre säsonger. (men är ändå jävligt väldigt bra)
 
 
 
6.
NCIS: Naval Criminal Investigative Service (2003 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Gener: Action, Comedy, Crime
Skådespelare: Mark HarmonPauley PerretteDavid McCallum, Michael WeatherlySean Murray (Hela listan)
Sammanfattning: Naval Criminal Investigative Service Washington DC Major Case Response Team, som leds av specialagent och före detta marin Leroy Jethro Gibbs undersöker brottsfall som har koppling till marinen. 
 
 
 
7.
Rizzoli & Isles (2010 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Gener: Crime, Drama, Mystery
Skådespelare: Angie HarmonSasha Alexander (Hela listan)
Sammanfattning: Detektiv Jane Rizzoli och obducenten Dr. Maura Isles löser mord tillsammans i Boston.
Två olika jobb, ett oslagbart team.
 
 
 
8.
Supernatural (2005 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Gener: Drama, Fantasy, Horror
Skådespelare: Jared PadaleckiJensen Ackles (Hela Listan)
Sammanfattning: Serien kretsar kring två bröder, Sam och Dean Winchester medans de går i sin fars fotspår och jaga onda övernaturliga varelser som monster, demoner och även fallna gudar samtidigt som de försöker rädda oskyldiga människor längs vägen.
 
 
 
9.
The Mentalist (2008 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Gener: Crime, Drama, Mystery
Skådespelare: Simon BakerRobin Tunney (Hela listan)
Sammanfattning: Efter att en seriemördare vid namn Red John mördade Patrick Janes fru och dotter, ägnar han sitt liv åt att jaga och döda Red John. I detta syfte gav han upp sitt lukrativa sken av att vara ett medium och anslöt sig till California Bureau of Investigation (CBI) som konsult till teamet som ansvarar för utredningen av Red John fallet, som leds av Senior Agent Teresa Lisbon. Jane använder sin ovanlig gåva för observation och hans mentalist trick för att hjälpa teamet och pga honom kan de avsluta en aldrig tidigare skådad mängd fall, men Janes okonventionella och ofta direkt olagliga metoder medför också mycket problem för Lisbon, vilket gör hans hjälp till både en välsignelse och en förbannelse.
 
 
 
10.
Unforgettable (2011 - )
Avsnittslängd: ca 40 min
Genre: Crime, Drama
Skådespelare: Poppy MontgomeryDylan Walsh (Hela listan)
Sammanfattning: Carrie Wells, en före detta NY polis detektiv, har en sällsynt sjukdom som ger henne möjlighet att visuellt ihåg allt. Hon återgår till detektiv tjänst och använder sin förmåga för att lösa brott.
Citat från introt till varje avsnitt: 
Carrie Wells: Mitt namn är Carrie Wells. Endast ett fåtal människor i världen har förmågan att komma ihåg allt. Jag är en av dem. Välj någon dag i mitt liv, och jag kan berätta vad jag sett eller hört. Ansikten, samtal, ledtrådar - Detta kommer väl till pass när man är polis. Om jag missar något första gången så är det okej - Jag kan gå tillbaka och titta igen. Mitt liv är oförglömlig.
 
 
 
Det var allt, hoppas att något lät intressant, kommentera gärna om du hittar något som intresserar eller dela om du tror att något av detta kan intressera någon du känner.
 
Kram Anima♥

Kommentarer:

1 Fani Ahl:

Bones <3 Har följt den sen den startade på TV3 *-*

Men du missade Dr Who!

Svar: Haha en av mina kompisar sa det också men konstigt nog så faller den mig inte i smaken. Men nu har du ju bidragit med en serie till ;)
Anima

Kommentera här: